Saatavilla olevat tutkimukset

Tällä hetkellä Moodle tarjoaa vain tietyntyyppisiä tutkimuksia (tulevat versiot mahdollistavat omien tutkimusten luomisen/käyttämisen)..

Tarjolla olevat tutkimukset on valittu siitä syystä että ne ovat erityisen käyttökelpoisia konstruktivistiseen pedagogiaan pohjautuvien verkko-oppimisympäristöjen arvioimiseen. Niistä on hyötyä tiettyjen trendien tunnistamisessa, joita saattaa esiintyä kurssisi osanottajien keskuudessa. (Osoitteessa: http://dougiamas.com/writing/herdsa2002 voit tutustua tutkielmaan, joissa näitä tutkimuksia on käytetty yksityiskohtaisen analyysin pohjana.


COLLES - Constructivist On-Line Learning Environment Survey (Konstruktivistisen verkko-oppimisympäristön tutkimus)

    COLLES käsittää 24 väitettä. Väitteet on jaettu kuuteen eri luokkaan, joista kukin auttaa meitä kohdistamaan avainkysymyksen verkko-oppimisympäristön laadusta:

    Relevanssi Kuinka relevanttia verkko-oppiminen on opiskelijan ammatillisen osaamisen kannalta?
    Heijastuminen Millä tavoin verkko-oppiminen kannustaa opiskelijan kriittistä pohdiskelua?
    Vuorovaikutteisuus. Missä määrin opiskelijat käyttävät online -yhteyttä arvokkaaseen kasvatukselliseen dialogiin?
    Ohjaajan tuki Missä määrin ohjaajat antavat opiskelijoille mahdollisuuden osallistua verkko-oppimiseen?
    Vertaistuki Tarjoavatko kanssaopiskelijat eläytyvää ja rohkaisevaa tukea verkon välityksellä?
    Tulkinta Ymmärtävätkö opiskelijat ja opettajat hyvin toistensa online -viestintää?

    (Lähteenä on käytetty COLLES sivua. Lisätietoja COLLES:ista ja sen kirjoittajista: http://surveylearning.com/colles/)

Dynaamista oppimiskäsitystä tukee uusi osaamisteoria, sosiaalinen konstruktivismi, joka kuvaa oppijan aktiivisena käsitteenmuodostajana sosiaalisesti vuorovaikutteisessa oppimisympäristössä. Sosiaalinen konstruktivismi on tietämis- tai osaamistapa, jossa oppijat tekevät reflektiivistä yhteistyötä kehitelläkseen uusia tulkintoja, varsinkin molempien henkilökohtaisiin kokemuksiin pohjautuviin kyselyihin liittyen.

Keskeistä tässä yhteistyössä on opiskelijoiden kommunikaatiokykyjen kehittyminen, toisin sanoen taidon osallistua avoimeen ja kriittiseen keskusteluun niin opettajien kuin kanssaopiskelijoiden kanssa. Tällaiselle kanssakäymiselle on tyypillistä empaattinen suhtautuminen vastavuoroisen ymmärtämisen rakentamiseen sekä kriittisyys joidenkin piilevien taka-ajatusten tutkiskelua kohtaan.

COLLES on suunniteltu siten, että sinun on mahdollista tarkkailla missä määrin voit käyttää hyväksesi internetin interaktiivisia ominaisuuksia tukemaan opiskelijoiden dynaamista oppimistapaa.

(Lähteenä on käytetty COLLES sivua. Lisätietoja COLLES:ista ja sen kirjoittajista: http://surveylearning.com/colles/)


ATTLS - Attitudes to Thinking and Learning Survey(Tutkimus ajatteluun ja oppimiseen liittyvistä näkökannoista)

Kaikkien ohje-tiedostojen hakemisto
Show this help in language: English